Conceptualization and Positioning of the Two Malleolus Bones in the Qur'an: A Medical Data Approach

Document Type : Original Article

Author

Professor of Fiqh and Fundamentals of Islamic Law, University of Sistan and Baluchestan,

Abstract

Received: 2023 May 23  |   Recieved in revised form: 2023 Jul 7   |   Accepted: 2023 Aug 6   |   Published: 2023 Oct 23
Interdisciplinary research plays a crucial role in the advancement and revitalization of scientific knowledge. By combining expertise from various related fields, it promotes scientific progress and resolves uncertainties, thus clarifying complex concepts. Analyzing and revising jurisprudential opinions to align them with Muslim medical data is essential for the dynamic nature of Islamic interpretation (ijtihād). The article focuses on the method of cleaning (Tahārah) the feet during ablution (Vuzū), specifically examining the anatomy of the Malleolus bones in relation to the term "Ka’bīn" mentioned in the sixth verse of Surah Mā'idah. The prevailing opinion among renowned jurists, as quoted by Allameh Helli, regarding the method of cleaning the feet is subject to scrutiny. The author, based on the concept and positioning of the Ka'b on the human foot, calls for a substantial revision of the related jurisprudential decrees (fatwā) on anointing (maṣḥ) and its procedure. Accordingly, the sufficiency of cleaning the feet, even with a single finger, which is the widely accepted view among Shiite jurists according to Helli, becomes a debatable aspect for ensuring foot purity. Furthermore, medical terminology and anatomical evidence demonstrate that Ka'bīn encompasses both the external and internal sides of the foot. Additionally, data derived from medical osteology of the ankle challenges a significant portion of the jurisprudential fatwā pertaining to the principle of cleaning the feet and its method.

Salarzai, A. (2023) Conceptualization and Positioning of the Two Malleolus Bones in the Qur'an: A Medical Data Approach. Quarterly of New Perspectives in Islamic Jurisprudence, 1 (1) 28-57. Doi: https://doi.org/10.22091/RCJL.2023.8739.1009.

Keywords

Main Subjects


نتیجه

از مجموع آنچه در مفهوم‌شناسی و جایابی کعبین در مقاله به‌طور استدلالی گذشت، نتایج ذیل حاصل گردید:

  1. به‌اتفاق اهل لغت و آناتومی پزشکی، کعب در انسان، دو قوزک داخلی و خارجی واقع در سطح پایینی ساق هر پاست.

  1. "ال " واقع بر روی کلمه کعبین در آیه ششم سوره مبارکه مائده، از نوع عهد ذهنی است؛ یعنی دو استخوان کعب، معهود و شناخته‌شده در نزد عموم مردم بوده و قرآن هم بیانگر همان معنای متعارف بین مردم است و برای کعب نمی‌شود معنای شرعی اختراعی چون صلات، خارج از معنای لغوی آن قائل شد.
  2. از معجزات قرآن کریم این است که اصولاً علوم متقن تجربی بشر، منافاتی با مفاهیم قرآنی ندارد؛ لذا تثنیه آوردن دو کعب در قرآن، می‌رساند که همان دو استخوان برجستۀ انتهای پایینی نازک‌نی و درشت‌نی در هر ساق پا، آن‌هم به‌صورت جفتی و متقارن، ناظر بر همین واقعیت موجود در آناتومی استخوان‌های قدم و ساق پای انسان است.
  3. فتوایی موافق با تشریح دو استخوان قوزک پا خواهد بود که طهارت پا را تا دو قوزک معهود و شناخته‌شده بین مردم، واجب بداند نه کم‌تر و نه بیش‌تر از آن.
  4. منصوب بودن اِعراب "ارجلکم " و قرینه تعیین‌کننده حرف جر و غایت "إلی "، بر سر "الکعبین " و موضع این دو استخوان، بیانگر ترتیب طهارت اعضای وضو با رجحان غَسل پاست.
  5. چون مسح پا به‌یک‌باره تا دو قوزک تشریح شده میسور نمی‌گردد، بنابراین در نحوه مسح پا که بنا بر رأی مشهور فقهای شیعه (به نقل علامه حلّی) با یک انگشت هم کافی است، باید تجدیدنظر گردد.
  6. آنچه در این مقاله گذشت، با صرف‌نظر از دلالت‌های روایی فریقین و تفسیر آیات الاحکامی آن، ناظر بر معناشناسی کعب با نگاه به آناتومی 26 استخوان قدم و دو استخوان معروف به دو قوزک ساق هر پای انسان است.
  1. ‏‫References

    1. A) Persian sources
    2. Ibn Athir, Majd al-Ddin, (1377 A.H.), Al-Nahāyyah Fi al-Gharīb al-Hadīth wa al-Athar, Qom: Ismailian Press Institute.
    3. Ibn Nafis, Alā a-ddin, (1383 A.H.), Sharh al-Tashrīh al-Qanūn, Tehran: Institute of Medical History of Islamic Medicine and Complement of Iran University of Medical Sciences.
    4. Ibn Aqhīl, Bahā u-ddin Abdullah, (1409 A.H.), Commentary on Ibn Aqhīl, Research by Mohammad Bin Muhi u-ddin Abd al-Hamid, Tehran: Nasser Khosrow Publication.
    5. Abu Ali Sina, Hossein, (1295 A.H.), Qānūn, Tehran Lithography: included in the online library of the Feqhāha School.
    6. Ashmouni, Abu al-Hassan Nur al-Din Ali ibn Muhammad ibn Isa, (1419 A.H.), Sharh al-Ashmouni L-alfīyyah Ibn Mālik, Beirut, Lebanon: Dar al-Kutub al-Alamīyyah.
    7. Elahi, Bahram, (1377 A.H.), Organ Anatomy (Abdominal Organs, Joints), 12th Edition, Tehran: Jeyhūn Publication.
    8. Bukhāri, Muhammad bin Ismāil, (1429 A.H.), Sahihi al-Bukhāri, Vol. 1, Damascus- Syria: Nāshirūn al-Risāla Institute.
    9. Bandar Rigi, Mohammad, (1264 A.H.), Manjad al-Tulāb, Tehran: Nasser Khosrow Islamic Publication.
    10. Jowhari, Ismāil bin Hamād, (????), al-Sahāha Tājullah wa Sahāha al-Arabiyyah, Beirut: Dar al-Elm lil-Molāīn.
    11. Helli, Hassan bin Yusuf, (1413 A.H.), Mukhtalif al-Shi'a, Qom: Islamic Publication Office affiliated with the Qom Society of Seminary Teachers.
    12. Dehkhoda, Ali Akbar, (1377 A.H.), Dehkhoda Dictionary, Tehran: Tehran University Press, Under the Supervision of Mohammad Moein and Seyyed Jafar Shahidi.
    13. Rāzī, Mohammad bin Zakaria, (2007), Mansūri fi al-Teb, Translated into Farsi by Mohammad Ibrahim Zakir, Tehran: University of Medical Sciences Publication.
    14. Raqheb Esfahani, Hossein, (1427 A.H.), Mofaradāt Alfāz al-Quran, Qom: Talīa al-Nūr Publication, Vol. 2, Musalmanzadeh Publishing House.
    15. Zubeidi, Morteza, (1414 A.H.), Tāj al-Arūs Min Jawāhir al-Qāmūs, Beirut: Dar al-Fikr.
    16. Sabzevari, Mohammad Baqir, (????), Zakhīrah al-Ma’ād, Qom: Al al-Bait Institute for the Revival of Traditions, Library of Feqhāha School.
    17. Sīstānī, Seyyed Ali, (2016), Al-Aqhāid al-Islamiyyah, Qom: lil-Derāsāt al-Islamiyyah.
    18. Tabarsi, Amin al-Islam, (1406 A.H.), Majma al-Bayān fi Tafsīr al-Quran, Tehran: Nasser Khosrow Publication.
    19. Talhan, Abu Abd al-Rahman al-Ma’rūs, (1431 A.H.), Al-Sheikh Abd al-Rahīm's Sermons and Lessons, Damascus: al-Kitab Marqham Ālīa.
    20. Āmeli (Sheikh Baha'i), Muhammad bin Hossein, (????), Al-Kashkūl, The Scientific Press Institute.
    21. Amīd, Hassan, (1377 A.H.), Amīd Persian Dictionary, Tehran: Amirkabir Publication Institute.
    22. Fāris Zakarīa, Abulhassan Ahmad, (1387 A.H.), Tartīb al-Maqhāīs Allah, Qom: al-Hawzah wa al-Jāmia Studies Center, Zeytūn Printing Institute.
    23. Farāhīdī, Abd al-Rahman, (????), Al-Ain, including research by Makhzūmi and Sāmirai, , Beirut: Al-Hilāl Library.
    24. Fowzi al-Naāli, Mukhtār, (1429 A.H.), Al-Alfāz al-Quraniyyah Encyclopedia, Qom: Dar al-Elm Publication Institute.
    25. Feyz Kāshānī, Mohsen, (1418 A.H.), Elm al-Yaqhīn, including research by Bidārfar, Qom: Bidār Publication.
    26. Qurishi, Ali Akbar, (1412 A.H.), Qamūs al-Quran, 6th Edition, Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyyah.
    27. Alexander Newman Dorland, William, (2012), Illustrated Medical Dictionary, Translated by Dr. Mohammad Houshmand Vizhe, Tehran: Farhang-e Moaser Publication.
    28. Al-Kurani al-Ameli, Ali, (1386 A.H.), Al-Aqhāid al-Islamiyyah, Qom: Al-Mustafa Center for Islamic Studies, Under the Supervision of Ayatollah Seyyed Ali Sistani.
    29. Mustafa, Ebrahim, (1426 A.H.), Al-Mujam al-Wasīt, Vol. 5, Tehran: Al-Sādīqh Institute of Printing and Publishing.
    30. Malūf, Louis, (1364 A.H.), Al-Manjad fi al-Luqhah, Tehran: Offset Printing, Arman Publishing House, Ismailian Publication.
    31. Miqhdad Sivari, Fazel, (1369 A.H.), Kanz al-Irfān fi Fiqh al-Quran, Tehran: Al-Maktab Al-Murtezavieh Publication, Heider Publishing House.
    32. Nouri, Jafar, (2018), The Conflict between the Umayyads and the Principles of Islam, Cairo: Dar al-Elm Printing.
    33. B) English References:
    34. Barbara Janson Cohen; Ann Depetris; Wolters Kluwer Phila Delphia, New York
    35. 2. Iranorthoped.ir Fa, news. Last retrieved July 15, 2023.
    36. A Corpus and Courses of al-Sheikh Abdul Rahim. Damascus, Alibaba Tabriz. 1431. 15.