Analyzing the basics and criteria of wife's obedience to husband in employment

Document Type : Original Article

Authors

1 Professor, Faculty of Islamic Jurisprudence and Theology, Ferdowsi University, Mashhad, Iran

2  PhD in Islamic Jurisprudence and Law, Visiting Professor, Islamic Azad University, Torbat Heidarieh-based Branch, Iran,

3  MA in Islamic Jurisprudence and Law, Islamic Azad University, Torbat Heidarieh-based Branch, Iran, (Corresponding Author)

Abstract

Analyzing the Rudiments and Criteria for Wife's Obedience to Husband’s Wish in Right to Work in Islamic Jurisprudence
Mohammad Hassan Haeri *   |   Seyyed Mahmoud Mirnoorbakhsh**   |   Saeideh Masoumi Hessari***
Received: 2023 May 28  |   Recieved in revised form: 2023 Jul 2   |   Accepted: 2023 Aug 17   |   Published: 2023 Oct 23
Abstract
The issue of a woman's obedience to her husband is rooted in the belief in the man's leadership within the family. This belief is supported by Shariah texts and is commonly accepted by Islamic jurists. Scholars from Islamic schools of thought, including the Jafari sect, have discussed the extent of a woman's obedience to her husband. They consider the preservation of the family's well-being and happiness, as well as the fulfillment of rights, to be the man's primary responsibility as the head (Qawāmiyyah) of the household. However, they also acknowledge that specific requirements, such as the wife's freedom to sexually enjoy herself (Istimtā’) and leave the house, are not universally applicable and should be determined based on individual circumstances. This research, conducted through a descriptive-analytical approach and utilizing library resources, explores the criteria for a wife's obedience to her husband in legal matters, including employment. These criteria are derived from Shariah texts and include factors such as the prohibition of cruelty, greed, and the violation of the wife's rights, as well as the avoidance of harm to her.

Haeri, M.H. Mirnoorbakhsh, S.M. & Masoumi Hessari, S. (2023) Analyzing the Rudiments and Criteria for Wife's Obedience to Husband’s Wish in Right to Work in Islamic Jurisprudence. Quarterly of New Perspectives in Islamic Jurisprudence, 1 (1) 236-256. Doi: https://doi.org/.

Keywords

Main Subjects


نتیجه

مسأله اطاعت زن از شوهر، مبتنی بر پذیرش قوامیت و ریاست مرد در خانواده با توجه به‌ نصوص شرعی است و فقها ریاست شوهر را امری مسلم دانسته‌اند و قائل بر این هستند که زوجین در مقابل یکدیگر، به اجرای حقوق متقابل موظفند که بعضی از این حقوق، الزامی و تکلیف بعضی دیگر غیر الزامی از نوع حق است؛ اما در این فقره حقوق زوج به جهت مصالح خانواده و استحکام بنای آن، بیش‌تر است. در این زمینه بین فقهای مذاهب اسلامی و حقوقدانان اختلافات جزئی وجود دارد؛ چنان‌که فقها قائل به ریاست شوهر هستند اما حقوقدانان ریاست مرد را وظیفه اجتماعی دانسته، مسئول سعادت خانواده تلقی می‌نمایند. همچنین در بحث خروج از منزل بین فقهای عامه و امامیه اختلاف است؛ چنان‌که اغلب فقهای عامه با استناد به روایات منقول، قائل به کسب اجازه شوهرند ولی فقهای امامیه در این فقره دیدگاه موسعی دارند. معیارهای اطاعت زوجه از شوهر در مورد اشتغال به‌طورکلی به موارد استمتاع و بهره‌گیری جنسی از زن و خروج وی از منزل خلاصه می‌شود. البته این اطاعت اطلاق ندارد و بر این الزامات استثنائاتی نیز وارد است، چنان‌که اگر زن در این فقره با عذر شرعی مواجه باشد، تمکین خاص در شمار حق بوده، الزامی ندارد. ضمن این‌که مبحث خروج از منزل مصادیقی همچون حق اشتغال را در برمی‌گیرد که شوهر با توجه به ‌نصوص شرعی و الزامات قانونی، قادر به ‌منع زن از اشتغال و خصوصاً تحصیل زن به جهت فریضه شرعی بودن و همچنین مصالح تربیت فرزندان نیست، مگر این‌که اشتغال و تحصیل، موجب آسیب به امور خانواده یا تربیت اولاد بشود و یا با شئونات خانوادگی و حیثیتی زوجین معارض باشد. بدیهی است که اطاعت زوجه از شوهر مبتنی بر ضوابطی همچون نفی ظلم و تعدی به‌ حقوق زوجه و نفی اضرار به‌ وی با استناد به نصوص شرعی است.

  1. References

    1. Ibn Hajar Asqalani, A. Ibn Ali. (1424 AH). Al-Ahādīth al-Ashrah. Beirut: Dar al-Shaā'ir.
    2. Ibn Faris Zakaria, A. (1404 A.H.). Ma'jam Maqāīs al-Loqhah. Qom: Office of Islamic Promotion.
    3. Ibn Qudāmeh, bin Ahmad. (1388 AH). Al-Mughanī. Egypt: The Cairo Academy.
    4. Ibn Manzoor, M. I. M. (1414 AH). Lisān al-Arab. Beirut: Dar Sādir.
    5. Asadi, L. (2005). Working Woman in the Judicial Monthly Review, (55).
    6. Khomeini, S. R. (1425 AH). Tahrīr al-Wasīla. (A. Islami, Trans.).
    7. Emami, S. H. (????). Civil Rights. Tehran: Islamiyyah Publication.
    8. Barqi, A. bin Muhammad. (1371 AH). Al-Mahāsin. Qom: Dar al-Katub al-Islamiyyah.
    9. Bhuti Hanbali, M. bin Yunus. (????). Kashaf al-Qinā’ an Matn al-Iqna’. Beirut: Dar al-Kitab al-Elmiyyah.
    10. Jafari Langroudi, M. J. (1385 AH). Legal Terminology. Tehran: Ganj-e Danesh.
    11. Authorial Team. (1426 A.H.). The culture of jurisprudence according to the religion of Ahl al-Beyt (AS). Qom: Islamic Jurisprudence Encyclopaedia Institute.
    12. Hur Ameli, M. bin (1409 AH). Wasāl al-Shia. Qom: Al al-Beyt (AS) Institute.
    13. Hakim, S. M. (1416 AH). Mustamsik al-Urwah. Qom: Dar al-Tafsīr.
    14. Khatib Sharbini, M. bin Ahmad. (1415 AH). The representative of the needy, the one who knows the meanings of the words of the Minhāj. Beirut: Dar al-Kutub al-Elmiyyah.
    15. Khoei, S. A. (1410 AH). Minhāj al-Sālehīn. Qom: Madinah al-Elm Publishing.
    16. Zuheili, W. (????). Al-Fiqh al-Islami wa Adelatah. Syria: Dar al-Fikr.
    17. Sahib Jawāhir, M. H. bin M. B. (1404 AH). Jawāhir al-Kalām fi Sharh Sharāyi’ al-Islam. Beirut: The Center for the Revival of Arabic Tradition.
    18. Safai, S. H., & Emami, A. (2016). Summary of Family Law. Tehran: Mizan Publishing.
    19. Tabatabaei Yazdi, S. M. K. bin A. A. (1409 AH). Urwa al-Wusqā. Beirut: Al-Alami Institute.
    20. Tarīhī, (1406 AH). Majma’ al-Bahreyn. Tehran: Mortazavi bookstore.
    21. Tousi, M. bin H. (1387 AH). Al-Mabsūt fi Fiqh al- Tehran: al-Maktabeh al-Mortazawieh.
    22. Allameh Helli, H. bin Y. (1413 AH). Al-Qawāid al-Ahkām al-Shar’iyyah fi Fiqh al-Imamiyah. Qom: Islamic Publication Office.
    23. Allameh Tabatabai, S. M. H. (1417 AH). Al-Mizan fi Tafsīr al-Quran. Qom: Islamic Publishing House.
    24. Fazil Miqdad, M. bin A. (????). Kanz al-Irfān fi Fiqh al-Quran. (A. Bakshayeshi, ). Qom: Quds Publication.
    25. Katouzian, A. N. (1385 AH). Family Law. Tehran: Mizan Publishing.
    26. Kasani, A. B. bin M. (1406 AH). Badā'i al-Sanā'i fi Tartīb al-Shariah. Beirut: Dar al-Kitab al-Elmiyyah.
    27. Kuleini, M. bin Y. (1407 AH). Al-Kāfī. Tehran: Dar Al-Kutub al-Islamiyyah.
    28. Lotfi, A. (1388). Family Law. Tehran: Khorsandi Publication.
    29. Mohaghegh Helli, J. bin H. (1408 AH). Sharā'i al-Islam fi Masāil al-Halāl wa al-Harām. Qom: Ismailian Publication.
    30. Mohagheq Helli, J. bin H. (1418 AH). Al-Mukhtasar al-Nāfi’ fi Fiqh al-Imamiyyah. Qom: The Religious Press Institute.
    31. Mohaghegh Damad, M. (2010). Jurisprudential Review of Marriage Family Laws and Its Dissolution. Tehran: Islamic Publishing Center.
    32. Murwarid, A. A. (1410 AH). Al-Alinabiyyah al-Fiqhiyyah Beirut: Dar al-Tarath.
    33. Moghaddas Ardabili, A. (????). Zubda al-Bayān fi Ahkām al-Quran. Tehran: Maktab al-Jafarieh.
    34. Moghri Fayoumi, A. (????). Misbāh al-Munīr fi Gharib al-Sharh al-Kabīr. Qom: Dar al-Razi Publication.
    35. Makarem Shirazi, N., et al (1384. AH). Tafsīr al-Nimūnih. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyyah.
    36. Mansouri, F. (1387 AH). "Residence of a Real Person." Kanūn Legal Monthly, (87)
    37. Naraghi, M. (1377 AH). Jāmi al-Saādāt. (J. Mojtabavi, Trans.). Tehran: Hikmat Publishing House.

    Hedayat Nia, F. (1385). Wife's Financial Rights. Qom: Research Institute of Islamic