نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشگر دفتر مطالعات فقهی پزشکی قانونی و عضو گروه اصول مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
2 دانش پژوه سطح سه جامعه الزهراء (س)
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجه
قانون مجازات اسلامی، اشارهای به خردشدگی و ترک برداشتن ستون فقرات نکرده و فقط در بندهایی بهعنوان کلی شکستگی، به ستون فقرات و خردشدگی استخوان پرداخته است. به دلیل نپرداختن به این نوع از شکستگی در کتابهای حدیثی و فقهی، به فتاوا و آراء فقها مراجعه کردیم که با جمعبندی به سه نظر دست یافتیم: دیدگاه برابر با شکستگی، دیدگاه خردشدگی استخوان و دیدگاه ارش.
با توجه به متمایز بودن این نوع شکستگی و عوارض ناشی از آن و نوع آسیبی که ازنظر پزشکی کاملاً با عنوان کلی شکستگی استخوانی که عضو را دربرمی گیرد متمایز است، لذا با رد ادله در قاعده کلی کوبیدگی و ترکخوردگی استخوان به دلیل و اشکالاتی که در خود قاعده و عدم تناسب حکم و موضوع و دیدگاه برابر با شکستگی به علت متفاوت بودن این نوع صدمه و عوارض ناشی از آن، سبب خروج از اطلاق عموم شکستگی و نداشتن وجاهت و جایگاهی برای اصل عملی در موضوع موردنظر، دیدگاه تعیین ارش بر اساس روایات و قواعد کلی باب دیات از میان نظرهای موجود قویتر است. با توجه به نقصان قانون، پیشنهاد میگردد که در قانون مجازات اسلامی بهطور جداگانه و دستهبندی کامل، به تعیین دیه و ارش این نوع از شکستگی در ستون فقرات پرداخته شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In penal law, the terms "crushing" and "cracking" of bones are distinct from fractures, carrying specific penalties. However, Article 647 of the Islamic Penal Code, which addresses rulings on spine damage, only mentions penalties for fractures, leaving ambiguity regarding whether it covers crushing or cracking. Surprisingly, this matter has not been addressed in Islamic jurisprudence either. The article aims to explore the issue by examining legal and jurisprudential evidence. Legal data reveals that the matter has not been addressed in legislation, falling within the realm of unlegislated cases. Consequently, determining the appropriate compensation (Diyyah) and retaliation (Arash) for spinal crushing and cracking requires reference to jurisprudence. Analysis of jurisprudential evidence further indicates that there are no established penalties for crushing and cracking of the spine in the hadīths and Sharīah sources. The evidence for a broken spine does not encompass crushing and cracking, while the evidence for bone crushing and cracking does not include the spine. Therefore, such damages fall under the purview of determining appropriate retaliation (Arash).
کلیدواژهها [English]