نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
2 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجهگیری
درباره اینکه منابع طبیعی و بهویژه مرتع و جنگل از نظر فقهی و حقوقی، چه ماهیتی دارند بین فقها اختلافنظر است. گروهی آنها را جزء انفال، گروهی جزء مباحات و گروهی دیگر جزء مشترکات میدانند. مراتع بنا بر نظر مختار جزء انفال است.
انفال بنا بر نظر مختار عبارت است از هرگونه مال بی مالکی کـه بهمقتضای طبیعت خود، قابل تملک خصوصی نیست و مـصادیق آن منحصر به زمینهای موات، جنگلها، بیشهها و نیزارها و دیگر موارد یاد شده در روایات است. البته در جنگلهای طبیعی که مبدل به خرابه شده و درختان آن به دلیل عدم توجه سازمان متولی حفظ جنگلها و مراتع ازدسترفتهاند، بهوسیله افراد آباد گردد، بهحکم عقل و شرع میتواند به ملکیت منافع آبادکننده در آید.
انفال در عصر غیبت، در اختیار حکومت اسلام قرار دارد که باید برای تأمین رفاه و معیشت و گستراندن عدالت از آن استفاده کند و این در واقع همان است کـه در اصـل ۴۵ قـانون اساسی آمده است. بر طبق این اصل، مقصود از انفال، ثروتهای عمومی و به تعبیری دگر اموال بیمالک است. انفال تحت مالکیت حاکم اسلامی است، بنابراین وقف آنها صحیح نیست. اما ازآنجاکه در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان حاکم اسلامی بـر دولت صدق نمیکرد، مراتع یا جنگلهایی داریم که وقف شدهاند. با اینکه پیش از انقلاب اسلامی ایران، کلیه منابع طبیعی از جمله مراتع و جنگلهای موقوفه، ملی اعلام شده بود، لیکن پس از انقلاب اسلامی برای تعدیل ایـن روند و مطابقت بیشتر این قوانین با شرع، چند قانون به تصویب رسید کـه در نهایت مراتع و جنگلهایی که وقفیات آنها به طـور صحیح و معتبری انجام شده باشد و از طرفی با دخالت انسان به وجود آمده باشند، یا قبل از ملیشدن جنگلها به تصرف افراد درآمده باشد که در قانون مذکور به تأیید قانونگذار رسیده است ملی نخواهند بود. اگر خلاف مقررات ذکر شده ملی اعلام شده باشند، اسناد آن باطل اعلام شده، به وقفیات باز میگردند. قانونگذار به تصرفاتی که در منابع طبیعی قبل از ملیشدن جنگلها و مراتع واقع شده باشد احترام گذاشته است و آن را سبب مالکیت دانسته است؛ لذا وقف نمودن زمینهای گفته شده واقع در جنگلها با رعایت مقررات مذکور بلااشکال است. برای نظر مذکور دلایل فقهی و حقوقی وجود داشته است که بیان شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In Islamic jurisprudence, specific rulings have been established regarding natural resources, particularly forests and rangelands. According to the majority of Shia jurists, natural resources including mountains, valleys, hilltops, marshes, rangelands, and forests are considered part of the "public goods" (anfal) and are under the ownership of the Imam (peace be upon him). A waqf (endowment) of rangeland or forest is only valid and legitimate if the person establishing the waqf was involved in the creation of that forest or rangeland. The inhabitants of the northern forests of Iran and other forested areas of the country have had a centuries-old history of residence in the forests, as evidenced by historical records and ancient artifacts discovered throughout the northern provinces and similar locations. This sense of ownership over the forested lands led some believers to endow the forest lands under their control for various purposes. However, through the enactment of the Law on the Nationalization of Forests, the status of these forest land endowments was challenged. The law recognized the validity of endowments established prior to the enactment of this law but did not acknowledge endowments created thereafter, on the grounds that they involved the endowment of property that did not belong to the endower. This applied research, based on Fiqhi and legal sources and recruiting content analysis, examines the validity of endowments of forest lands after the enactment of the Law on the Nationalization of Forests. Findings indicate that the tradition of waqf and votive offerings in Iran is as old as the history of its inhabitants. Since the monotheistic people of Iran considered themselves the owners of the forested areas under their control, they endowed their properties within these areas. In this case, from the perspective of Fiqh and common law, the endowment of lands within these areas, which have been validly established according to Fiqh and contemporary legislation, should not be undermined on the pretext of them being part of the "public goods" or the nationalization of rangelands and forests.
کلیدواژهها [English]