نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، مؤسسه علوم انسانی وابسته به جامعه المصطفی العالمیه
2 استاد گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجهگیری
از مجموع مطالب این پژوهش استفاده میشود که در صورت که اجرای حکم اعدام بر اساس موازین شرعی و قانونی بهدرستی و صحیح و به طور کامل هم از لحاظ ماهوی و هم از لحاظ شکلی و تشریفاتی انجام و پایانیافته باشد، عنوان اعدام بر آن منطبق است، و اعدام بار دوم، جایز نیست؛ زیرا بر اساس آیات اعتدا بهمثل اگر ولی دم قاتل را با قصد قتل و با فعل و آلت قتاله به قتل برساند به طور که عرف به این فعل ولی عنوان قتل بدهد در این صورت اعتدا بهمثل صورت گرفت است و در روایت ابان بن عثمان قصاص مجدّد مشروط شده بود به امر غیرممکن که قصاص اولیه باشد و این بیانگر استبعاد و عدم امکان اعدام مجدّد است.
در حدود، حد زنا با محارم قتل است که بر اساس روایات اعدام با روش یکبار گردنزدن با شمشیر است در صورت که زنده بماند حبس ابد میشود همچنین روایات اجرای حد بر مریض بهصورت ضعث که ممکن است بعضی از شاخهها به بدن محدود اصابت نکند با اینحال تکرار لازم نیست؛ زیرا با یکبار اجرا کردن بهصورت ضغث، حد تحقق پیدا کرده است.
مقتضی قواعد باب حدود از جمله قاعده درأ و قاعده احتیاط در دماء، عدم اجرای دوباره اعدام است؛ پس اگر اجماع بر امکان اجرای مجدد مجازات نباشد، با انطباق اعدام حدی و قصاص نفس بر زدن اولیه، ثبوت مجازت مجدّد در دو حالتی که زدن اولیه مجاز یا غیرمجاز باشد، مشکل به نظر میرسد و بنا بر احتیاط وجوبی، تکرار مجازات جایز نیست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In the capital punishment, despite the correct execution of the sentence, the convict may rarely remain alive. In this case, the question arises as to whether a re-execution is doable or not? And if the prbablity of re-execution exists, what is the status of the initial execution and the resulting injuries? Are they compensable or not? This article, using a descriptive-analytical method and library resources, has examined the fiqhi feasibility of non-implementation of punishment after execution survival. The research findings indicate that with the correct and proper execution of the death penalty, confirmed by the competent authorities, the title of the prescribed execution and retaliation (Qisās) for life is applicable. Considering the verses and narrations on the issue of retaliation and prescribed punishments, and considering the principles and rules of the issue of prescribed punishments and retaliation, such as the principle of caution in blood (al-Ehtiyāt fi Dimā’) and the rule of averting (al-Qaidah al-Dar’), the feasibility of re-execution is overruled. However, regarding the initial execution and the resulting injuries, in the case of the feasibility of re-execution, there are seven opinions among the Islamic jurists, which do not seem to have a well-reasoned and solid foundation; because by accepting the re-execution, if the injuries and wounds inflicted on the executed person in the first stage are not compensable, this is an aggression and injustice against the executed person, and if they are compensable, whether in the form of blood money (Diyyah) or retaliation (Qisās), they are contrary to the rules and principles of the issue of retaliation and blood money in Imamiyyah Jurisprudence.
کلیدواژهها [English]
قرآن