تامّلی بر نقش«خفاء» در ترتّب حدّ سرقت از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد حوزه علمیه قم، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، قم، ایران.

چکیده

یکی از شرائطی که در فقه و ماده 268 ق.م.ا مصوب 1392 برای اجرای حدّ سرقت قرار داده شده «مخفیانه بودن عمل ربایش» است. برای واکاوی و تبیین بهتر این شرط باید دید اولاً مخفیانه بودن به چه معناست و آیا این عنصر باید در تمام عملیات سرقت باشد و اگر با دوربین های مدار بسته چنین فردی دیده شود در این صورت هم سرقت حدی محقق شده است؟ در کلمات فقیهان شیعه این سوالات به صورت صریح پاسخ داده نشده و به تبع آن رویکرد قانونگذار نیز دقیقاً مشخص نشده است. در نوشته پیش­رو با توجه به روایات که عمده دلیل محل بحث بود، روشن شد باوجود اینکه هشت احتمال در تفسیر مخفیانه بودن وجود دارد احتمال صحیح آن است که نفس عملیات ربایش به صورت پنهانی و مخفیانه باشد، حتی اگر افرادی از مردم عادی یا مالک او را بینند؛ زیرا آنچه در روایات وارد شده تعبیر«یاخذ و یخفی» است و قید «یاخذ» مطلق نیست که برداشت آشکارا را هم شامل شود، بلکه باید مقیّد به صورت مخفیانه شود، چرا که در غیر این صورت فرقی بین سرقت و غیر آن مانند اختلاس ایجاد نخواهد شد؛ زیرا در اختلاس و استلاب هر دو مال به صورت آشکارا برده می شود. در این عملیات ربایش همینکه برداشت مال به صورت مخفیانه باشد کافی است، زیرا سرقت «ربودن شی به صورت پنهانی» هست، از این رو همینکه نفس اخراج مال از حرز به صورت مخفیانه باشد کفایت می­کند، حتی اگر با دوربین مدار بسته دیده شود.

تازه های تحقیق

نتیجه‌گیری:

از شرائطی که برای سرقت حدّی در فقه و قانون ذکر شده بود، این بود که هتک حرز و سرقت باید مخفیانه باشد. در این نوشته به هشت احتمال پیرامون معنای «مخفیانه بودن سرقت» اشاره شد که در راستای تبیین معنای صحیح آن ادله شرطیت خفاء در سرقت بررسی شد و بیان شد در روایات که مهم‌ترین مستند این شرط است، تعبیر «یاخذ و یخفی» وجود داشت که البته به دو صورت قابل قرائت بود «یاخذ و یُخفِی» یعنی مال را بردارد و آن را مخفی کند و «یاخذ و یخفَی»، یعنی مال را بردارد و خودش ـ سارق ـ مخفی شود و بیان شد که مطابق هر دو احتمال، دلالتی ندارد که اصل عمل باید مخفیانه باشد، اما باتوجه‌به شواهدی که در خود همین روایات بود، مراد از «یاخد و یخفی» یعنی عملیات ربایش باید با پنهان‌کاری باشد؛ شاهد اول: در روایات تعبیر «دغاره معلنه» که به معنای اختلاس آشکار بود، و در مقابل آن باید عملی باشد که اولاً اختلاس نیست. ثانیاً آشکار نیست و بلکه پنهانی است؛ ازاین‌رو ثابت شد که قید «یاخذ» مطلق نیست که برداشت آشکارا را هم شامل شود، بلکه باید مقیّد به‌صورت مخفیانه شود. شاهد دوم: در این روایات سرقت در مقابل اختلاس قرار داده شده بود و فارق آنها برداشت از حرز و غیر حرز قرار داده شده بود و لذا براین‌اساس تعبیر «یاخذ و یخفی» به این امر اشاره دارد که باید سرقت از حرز باشد. شاهد سوم: بر اساس این تفسیر فرقی بین اصطلاحات سرقت، اختلاس و استلاب نخواهد بود درحالی‌که بر اساس لغت و فهم عرب تفاوت روشن‌بین این مفاهیم است و ثابت شد که این همین‌که عملیات ربایش به‌صورت مخفیانه باشد برای صدق سرقت حدی کافی است هرچند ممکن است اتفاقاً کسانی او را ببینند یا در محل سرقت دوربین کار گذاشته باشند و سارق را ببینند. علاوه‌برآن همین‌که نفس اخراج مال از حرز به‌صورت مخفیانه باشد کفایت می­کند؛ در نتیجه اگر هنگام خروج مالک یا فردی دیگری او را ببیند تأثیری در صدق سرقت بر عمل ربایش او ندارد؛ لذا به نظر می‌رسد باتوجه‌به اهمیت مسئله قانون‌گذار باید علاوه بر اینکه دقیقاً در قانون معنای مخفیانه بودن سرقت را بیان کند، بیان کند که مخفیانه بودن باید در تمام عملیات باشد یا صرف ربایش به‌صورت مخفیانه کافی است و حتی می‌تواند اشاره کند که صرف دیدن با دوربین به معنای آشکارا بودن ربایش تلقی نمی‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Role of "Concealment" in the Determination of the Punishment for Theft from the Perspectives of Islamic Jurisprudence and Iranian Law

نویسنده [English]

  • Yazdan Taherabadi
Teacher of the Qom Seminary and Institute for Higher Education in Fiqh and Islamic Sciences, Qom, Iran
چکیده [English]

One of the conditions established in Islamic jurisprudence and Article 268 of the Islamic Penal Code, enacted in 2013, for the application of the had (punishment) for theft is the "concealment of the act of appropriation." To better examine and elucidate this condition, it is essential to first understand what is meant by concealment and whether this element must be present in all stages of the theft. Furthermore, if an individual is captured on surveillance cameras, does that negate the realization of the prescribed punishment for theft? The responses to these inquiries are not explicitly articulated in the writings of Shia jurists, and consequently, the legislator's approach remains unclear. In the following discussion, drawing on relevant narrations that are central to this discourse, it is demonstrated that despite the existence of eight interpretations regarding the concept of concealment, the most accurate interpretation is that the act of appropriation must occur in a surreptitious and covert manner, even if it is witnessed by ordinary individuals or the owner. This is due to the expression "ya'khudh wa yukhfi," (to grab and conceal) which implies that the term "ya'khudh" (to take) is not absolute and does not encompass overt actions; rather, it must be qualified by the requirement of concealment. Otherwise, no distinction would exist between theft and other offenses, such as embezzlement, as both involve the overt taking of property. In the case of theft, it suffices that the removal of property from its secured location occurs covertly, even if it is captured on surveillance footage.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Theft
  • Property
  • Concealment
  • Embezzlement
  • Fraud
  1.  قرآن کریم.

    1. ابن اثیر، مبارک بن محمد (1367). النهایة فی غریب الحدیث و الأثر. چاپ چهارم. قم: موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
    2. ابو الحسین، احمد بن فارس بن زکریا (1404ق). معجم مقاییس اللغة. چاپ اول. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
    3. اردبیلی، احمد بن محمد (1403ق). مجمع الفائدة و البرهان فی شرح ارشاد الأذهان. چاپ اول. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
    4. اردبیلی، سید عبدالکریم موسوی (1427ق). فقه الحدود و التعزیرات. چاپ دوم. قم: مؤسسة النشر لجامعة المفید رحمه الله.
    5. اندلسی، محمد بن احمد (ابن رشد) (1995م). بدایة المجتهد و نهایة المقصد. بیروت: دار الفکر.
    6. بهجت، گیلانی فومنی، محمد تقی (1426ق). جامع المسائل. چاپ اول. قم: دفتر معظم له.
    7. تبریزی، جواد بن علی (1417ق). أسس الحدود و التعزیرات. چاپ اول. قم: دفتر مؤلف.
    8. حائری طباطبایی، سید علی بن محمد (1418ق). ریاض المسائل فی تحقیق الأحکام بالدلائل. چاپ اول. قم: مؤسسه آل البیت علیهم السلام.
    9. حبیب زاده، محمد جعفر (1374). حقوق جزای اختصاصی (جرائم علیه اموال). چاپ دوم. تهران: سمت.
    10. حلبی، حمزة بن علی حسینی (1417ق). غنیة النزوع إلى علمی الأصول و الفروع. چاپ اول. قم: مؤسسه امام صادق علیه السلام.
    11. حلّی، ابن ادریس، محمد بن منصور بن احمد (1410ق). السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی. چاپ دوم. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
    12. حلّی، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی (1413ق). قواعد الأحکام فی معرفة الحلال و الحرام. چاپ اول. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
    13. حلّی، محقق، جعفر بن حسن (1408ق). شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام. چاپ دوم. قم: مؤسسه اسماعیلیان.
    14. خمینی، سید روح الله (بی‌تا). تحریر الوسیلة. چاپ اول. قم: مؤسسه مطبوعات دار العلم.
    15. خوانساری، سید احمد (1405ق). جامع المدارک فی شرح مختصر النافع. چاپ دوم. قم: مؤسسه اسماعیلیان.
    16. خویی، سید ابو القاسم موسوی (1422ق). مبانی تکملة المنهاج. چاپ اول. قم: مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی ره.
    17. دهقانی، حمید (1379). بررسی قانون سرقت. چاپ اول. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
    18. راغب اصفهانی، حسین (1412ق). مفردات ألفاظ القرآن. چاپ اول. لبنان: دار العلم.
    19. زحیلی، وهبه (1409ق). الفقه الاسلامی و ادلته. دمشق: دار الفکر.
    20. زنجانی، سید موسی شبیری (1419ق). کتاب نکاح. چاپ اول. قم: مؤسسۀ پژوهشی رای پرداز.
    21. سبحانی تبریزی، جعفر (1387). الموجز فی أصول الفقه. چاپ چهاردهم. قم: موسسه الامام الصادق.
    22. شامبیانی، هوشنگ (1393). حقوق جزای اختصاصی (جرائم علیه آسایش عمومی). چاپ دوم. تهران: مجد.
    23. صبری، نورمحمد (1378). جرم سرقت در حقوق کیفری ایران و اسلام. چاپ اول. تهران: ققنوس.
    24. صدوق، محمد بن علی بن بابویه (1386ق). علل الشرائع. چاپ اول. قم: کتابفروشی داوری.
    25. طبسی، نجم الدین (بی‌تا). حقوق زندانی و موارد زندان در اسلام. بوستان کتاب. چاپ اول. قم.
    26. طرابلسی، عبد العزیز (1406ق). المهذب. چاپ اول. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
    27. طریحی، فخر الدین (1408ق). مجمع البحرین. چاپ دوم. تهران: مکتب نشر الثقافة الاسلامیة.
    28. طوسی، محمد بن حسن (1373). رجال الطوسی. چاپ سوم. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
    29. طوسی، محمد بن حسن (1387ق). المبسوط فی فقه الإمامیة. چاپ سوم. تهران: المکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة.
    30. طوسی، محمد بن حسن (1400ق). النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی. چاپ دوم. بیروت: دار الکتاب العربی.
    31. طوسی، محمد بن حسن (1420ق). فهرست کتب الشیعة و أصولهم و أسماء المصنفین و أصحاب الأصول. چاپ اول. قم: مکتبة المحقق الطباطبائی.
    32. طوسی، محمد بن علی بن حمزه (1408ق). الوسیلة إلى نیل الفضیلة. چاپ اول. قم: انتشارات کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی.
    33. عاملی، حر، محمد بن حسن (1409ق). تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة. چاپ اول. قم: موسسة آل البیت لإحیاء التراث.
    34. عاملی، زین الدین بن علی (1410ق). الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (المحشی: کلانتر). چاپ اول. قم: کتابفروشی داوری.
    35. عاملی، زین الدین بن علی (1413ق). مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام. چاپ اول. قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة.
    36. عوده، عبد القادر (1361ق). التشریع الجنائی الاسلامی فی المذهب الخمسه مقارنا بالقانون الوضعی. چاپ اول. موسسه البعثه للدراسات الاسلامیه.
    37. فتحی، حجت الله (1396). شرح مبسوط قانون مجازات اسلامی مصوب 1392. چاپ دوم. قم: موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی.
    38. قانون مجازات اسلامی 1370.
    39. قانون مجازات اسلامی، مصوب 1392.
    40. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق (1429ق). الکافی. چاپ اول. قم: دار الحدیث.
    41. گلپایگانی، سید محمد رضا (1412ق). الدر المنضود فی أحکام الحدود. چاپ اول. قم: دار القرآن الکریم.
    42. گلدوزیان، ایرج (1380). حقوق جزای اختصاصی (جرائم علیه تمامیت جسمانی، صدمات معنوی، اموال و مالکیت، امنیت و آسایش عمومی). چاپ هفتم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    43. لنکرانی، محمد فاضل (1408ق). تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة - الحدود. قم: مؤلف.
    44. مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضائیه. گنجینه استفتائات قضایی (نرم افزار). قم.
    45. مصطفوی، حسن (1402ق). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. چاپ اول. تهران: مرکز الکتاب للترجمة و النشر.
    46. موفق الدین، شمس الدین ابنی قدامه (1433ق). المغنی و الشرح الکبیر. بیروت: دار الفکر.
    47. میرمحمد صادقی، حسین (1396ش). جرائم علیه اموال و مالکیت. چاپ پنجاهم. تهران: میزان.
    48. نجاشی، احمد بن علی (1365). فهرست أسماء مصنفی الشیعة (رجال النجاشی). چاپ ششم. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
    49. نجفی، محمد حسن (1404ق). جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام. چاپ هفتم. بیروت: دار إحیاء التراث العربی