وضعیت حق امتناع از نزدیکی زن در عدم تعیین مهر در فقه مقارن و حقوق ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی-مشهد

2 دانش آموخته دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی-مشهد،

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران،

10.22091/rcjl.2024.11754.1089

چکیده

در این جستار به بررسی وضعیت حق حبس در نکاح مفوضة المهر و مفوضة البضع در فقه امامیه و حقوق ایران پرداخته شده است. مسئله اصلی این است که آیا زوجه در نکاح مفوضة المهر یا مفوضة البضع، یعنی در جایی که مهریه در عقد ذکر نشده یا تعیین آن به بعد از عقد موکول شده است، می‌تواند تا تعیین و تسلیم مهریه از انجام وظایف زناشویی خودداری کند یا خیر؟ این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و با رویکردی تطبیقی در فقه امامیه و حقوق ایران، ابتدا دیدگاه‌های مختلف فقهی و حقوقی در این زمینه را بررسی و تحلیل می‌کند. در فقه امامیه، برخی فقها به وجود حق حبس برای زوجه در این نوع نکاح قائل هستند، درحالی‌که برخی دیگر آن را نفی می‌کنند. در حقوق ایران نیز، قانون مدنی دراین‌خصوص صراحت ندارد و مفسران قانون مدنی نیز در این زمینه اختلاف‌نظر دارند. درنهایت، این پژوهش با بررسی ادله و مبانی فقهی و حقوقی، به این نتیجه می‌رسد که حق حبس برای زوجه در نکاح مفوضة المهر و مفوضة البضع قابل‌اثبات نیست. این نتیجه‌گیری باتوجه‌به قواعد فقهی مانند لاضرر و نفی عسروحرج و همچنین باتوجه‌به اصول حقوقی مانند اصل تحکیم خانواده و اطلاق ماده 1085 قانون مدنی، توجیه می‌شود.

تازه های تحقیق

نتایج:

باتوجه‌به مباحث مطرح‌شده در این پژوهش، می‌توان به این نتیجه رسید که حق حبس برای زوجه در عقد نکاح مفوضة‌المهر یا مفوضة‌البضع، چه در فقه امامیه و چه در حقوق ایران، قابل‌اثبات نیست. گرچه برخی از فقها و حقوق‌دانان قائل به وجود حق حبس برای زوجه در این نوع عقد هستند، اما با بررسی ادله و مبانی فقهی و حقوقی، می‌توان به این نتیجه رسید که قول عدم جواز حق حبس، قولی برگزیده و منطبق بر مصالح خانواده است.

این نتیجه‌گیری با اصول و قواعد فقهی چون لاضرر و نفی عسروحرج سازگارتر است، زیرا اعمال حق حبس می‌تواند به زوج ضرر وارد کند و او را از حق طبیعی خود محروم سازد، درحالی‌که منع زوجه از تمکین نیز می‌تواند برای او عسروحرج ایجاد کند و او را در شرایط بلاتکلیفی قرار دهد.

همچنین، این نتیجه‌گیری با اصول حقوقی چون اصل تحکیم خانواده و اطلاق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی نیز هماهنگی بیشتری دارد، زیرا حق حبس می‌تواند به بنیان خانواده آسیب وارد کند و موجب اختلاف و تنش در آغاز زندگی مشترک شود. ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی نیز به طور مطلق تمکین زوجه را از وظایف او می‌داند و اشاره‌ای به استثنائات نکرده است.

بنابراین، می‌توان گفت که عدم وجود حق حبس در عقد نکاح مفوضة‌المهر و مفوضة‌البضع، با اصول و قواعد فقهی و حقوقی سازگارتر است و به ایجاد آرامش و امنیت خاطر در روابط زوجین و تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از اختلافات زناشویی کمک می‌کند.

برای رفع هرگونه ابهام و شبهه در این زمینه و پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، پیشنهاد می‌شود که قانون‌گذار به طور صریح در قانون مدنی اعلام کند که زوجه در عقد نکاح مفوضة‌المهر و مفوضة‌البضع، حق حبس ندارد و در صورت عدم تعیین مهر در زمان عقد، زوجین موظف هستند ظرف مدت معینی نسبت به تعیین آن اقدام کنند و در صورت عدم توافق، می‌توانند از دادگاه درخواست تعیین مهر کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Status of the Right of Refusal of the Wife in Cases of Unspecified Dowry in Comparative Jurisprudence and Iranian Law

نویسندگان [English]

  • Mahdieh Najafpour 1
  • Mahdi Miri 2
  • Mahdi Najafpour 3
1 MA Student in Criminal Law and Criminology, Razavi University of Islamic Sciences, Mashhad, Iran
2 PhD Graduate of Private Law, Razavi University of Islamic Sciences, Mashhad, Iran
3 .MA Graduate of Criminal law for children and young adolescents, University for Judicial Sciences and Administrative Services, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study examines the status of the right of refusal in the context of marriage with deferred dowry and sexual rights within Imamite jurisprudence and Iranian law. The primary question addressed is whether a wife in a marriage with deferred dowry or sexual rights—specifically, where the dowry is not specified in the contract or its determination is postponed until after the marriage- can withhold her marital duties until the dowry is determined and delivered. This research employs a descriptive-analytical method with a comparative approach, initially reviewing and analyzing various legal and Fiqhi perspectives on the issue. In Imamite jurisprudence, some jurists recognize the existence of the right of refusal for the wife in such marriages, while others deny it. In Iranian law, the Civil Code does not explicitly address this matter, and legal commentators exhibit differing opinions. Ultimately, this research concludes that the right of refusal for the wife in marriages with deferred dowry and sexual rights cannot be substantiated. This conclusion is justified based on Fiqhi principles such as the prohibition of harm (Lā dharar) and the alleviation of hardship (Nafy-e Usr o Haraj), as well as legal principles like the promotion of family stability and the broad interpretation of Article 1085 of the Civil Code.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Right of Refusal
  • Marriage
  • Deferred Dowry
  • Sexual Rights
  • Comparative Jurisprudence
  1. ابن جزی کلبی، محمد بن احمد (بی‌تا). القوانین الفقهیه. بی‌جا.
  2. ابن عابدین، محمدامین (بی‌تا). حاشیه رد المحتار علی الدر المختار. بیروت: دارالفکر.
  3. ابن قدامه، موفق الدین عبدالله بن احمد (1405ق).المغنی. بیروت: دارالفکر.
  4. ابن منظور، محمد بن مکرم (1414ق).لسان العرب. بیروت: دار صادر.
  5. الازهری، صالح عبدالسمیع، جواهر الکلیل شرح مختصر خلیل (بی‌تا). بیروت: دارالفکر.
  6. اصفهانی، سید ابوالحسن (1422ق).وسیلة النجاه. بی‌جا.
  7. امام خمینی، روح‌الله (1410ق).تحریرالوسیله. قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
  8. امامی، سید حسن (1378). حقوق مدنی. تهران: انتشارات اسلامیه.
  9. امامی، سید حسن (1383). حقوق مدنی. تهران: انتشارات اسلامیه.
  10. آشتیانی، محمود (بی‌تا). کتاب النکاح. بی‌جا
  11. بحرانی، سید هاشم (1405ق).الحدائق الناضرة. قم: مؤسسه نشر اسلامی.
  12. بهوتی، منصور بن یونس (1418ق).کشاف القناع عن متن الإقناع. بیروت: دارالکتب العلمیه.
  13. جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1355). حقوق خانواده. تهران: چاپخانه سپهر.
  14. حلی، جعفر بن حسن (1413ق).قواعد الأحکام فی معرفة الحلال و الحرام. قم: مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث.
  15. خوانساری، محمدباقر بن محمد اکمل (1405ق).جامع المدارک فی شرح مختصر النافع. قم: مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث.
  16. خویی، سید ابوالقاسم (1410ق).منهاج الصالحین. بیروت: دارالزهراء.
  17. زنجانی، سید موسی (1419ق).رساله توضیح المسائل (کتاب النکاح). قم: بی‌نا.
  18. سبزواری، سید عبدالاعلی (1413ق).مهذب الاحکام. قم: مؤسسه نشر اسلامی.
  19. سیستانی، سید علی (1422ق).منهاج الصالحین. قم: دفتر حضرت آیت الله سیستانی.
  20. شربینی خطیب، محمد بن احمد (1415ق).مغنی المحتاج الی معرفة معانی الفاظ المنهاج. بیروت: دارالکتب العلمیه.
  21. شهید ثانی، زین‌الدین بن علی (1410ق).الروضة البهیة. قم: مؤسسه اسماعیلیان.
  22. شهیدی، مهدی (1387). حقوق خانواده. تهران: انتشارات مجد.
  23. صفایی، سید حسین (1388). حقوق خانواده. تهران: انتشارات میزان.
  24. صفایی، سید حسین و امامی، اسدالله (1387). مختصر حقوق خانواده. تهران: انتشارات میزان.
  25. طاهری، حبیب‌الله (1418ق).حقوق مدنی. تهران: انتشارات گنج دانش.
  26. طباطبایی، سید محمدحسین (1374). ترجمه تفسیر المیزان. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  27. طیب، سید عبدالحسین (1369). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران: انتشارات اسلامیه.
  28. عاملی، زین‌الدین بن علی (1413ق).مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام. قم: مؤسسه المعارف الاسلامیه.
  29. العدوی، علی صعید (بی‌تا). حاشیه العدوی علی شرح الخرشی علی مختصر خلیل. بیروت: دارالفکر.
  30. فاضل لنکرانی، محمد (1416ق).تفصیل الشریعة فی شرح تحریرالوسیله. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  31. قرطبی، محمد بن احمد (1384ق).الجامع لاحکام القرآن. قاهره: دار الکتب المصریه.
  32. کاتوزیان، ناصر (1372). حقوق مدنی خانواده. تهران: شرکت سهامی انتشار.
  33. کاتوزیان، ناصر (1390). حقوق مدنی خانواده. تهران: شرکت سهامی انتشار.
  34. گلپایگانی، سید محمدرضا (1414ق).مجمع المسائل. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  35. گلپایگانی، سید محمدرضا (1416ق).هدایة العباد فی شرح کتاب من لایحضره الفقیه. قم.
  36. لنکرانی، محمد فاضل (1421ق).تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیله (کتاب النکاح). قم.
  37. محقق حلّی، جعفر بن حسن (1408ق).شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام. قم: مؤسسه اسماعیلیان.
  38. مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
  39. مکارم شیرازی، ناصر (1424ق).انوار الفقاهه. قم: مدرسه امام امیرالمؤمنین.
  40. موسوی عاملی، سید محمد (1417ق).نهایه المرام فی شرح مختصر شرائع الاسلام. قم: مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث.
  41. نجفی، محمدحسن (1362). جواهر الکلام. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  42. النفراوی الأزهری المالکی، أحمد بن غانم (1417ق).الفواکه الدوانی شرح رسالة ابن ابی زید القیروانی. بیروت: دارالکتب العلمیه.
  43. نووی، یحیی بن شرف (1415ق).المغنی شرح مختصر المزنی. بیروت: دارالکتب العلمیه.
  44. نووی، یحیی بن شرف (1415ق).روضة الطالبین و عمدة المفتین. بیروت: دارالکتب العلمیه.
  45. نیاوردی، ابوالحسن علی بن محمد (1415ق).الحاوی الکبیر فی فقه مذهب الامام الشافعی. بیروت: دار الکتب العلمیه.
  46. واسطی، محمد بن ابی‌بکر (1414ق).التحریر فی الفقه علی مذهب الامام احمد بن حنبل. بیروت: دار الکتب العلمیه.
  47. وزارة الأوقاف والشؤون الاسلامیه (1427ق).الموسوعة الفقهیه. الکویت.