نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
انسان فطرتاً کمالجو است؛ مخصوصاً به زیباییها توجه خاص دارد و این خصوصیات موجب شده که آرایشهای جدید امروزی مانند عملهای زیبایی، کاشت ناخن مصنوعی، مو یا مژه مصنوعی، تاتو و... موردتوجه افراد زیادی قرار گیرد. این آرایشها، دامنه گستردهای دارد و انواع متفاوت تتوی ابرو، لب، چشم و... را نیز شامل میشود. در خصوص حکم مسئله آرایشهای نوپدید، میان فقها اختلافنظر وجود دارد؛ برخی با استدلال به دلایلی همچون، تسلّط انسان بر نفس خویش، اصل اباحه و روایات وارده در خصوص توصیه به حفظ زیبایی و آراستگی، قائل به جواز و برخی دیگر با استدلال به دلایلی همچون خوف ازدسترفتن جان، حرمت اضرار به بدن، نهی از تغییر در خلقت الهی، ایجاد مانع در رسیدن آب به بدن در غسل و وضو، حرمت تبرّج و خودنمایی، وجوب دفع ضرر محتمل، اولویت دفع مفسده بر جلب منفعت و... قائل به حرمت این آرایشها شدهاند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اگرچه از نظر شرع اسلام، حفظ زیبایی و آراستگی، یک امر فطری محسوب میشود و مطابق اصل اباحه، فینفسه جایز و مباح است؛ لیکن مصادیق آرایشهای نوپدید که مستلزم کار حرام مثل لمس و نظر نامحرم هستند یا عنوان ثانوی ضرر و مفسده به خود میگیرند، حرام خواهند بودند و درصورتیکه استعمال آنها عرفاً موجب زینت صورت یا دستها شود، پوشاندن آن در مقابل نامحرم واجب خواهد بود. در خصوص صحّت انجام عبادات نیز، باید گفت: برای شخص مکلّف به نماز، کاشت ناخن و مژه برای زیبایی جایز نیست و برای وضو و غسل، جبیره کفایت نمیکند و نیاز به برداشتن ناخن یا مژه کاشته شده است؛ لذا ازآنجاییکه با استدلال به دلایل متعدد عقلی و شرعی، میتوان حکم حرمت مسئله را در خصوص مصادیق آرایشهای نوپدید استنباط کرد؛ لذا قول به حرمت، تقویت میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
Emerging cosmetic practices represent a novel issue that, given their increasing prevalence in society, necessitates a fiqhi examination and the articulation of relevant legal rulings. There exists a divergence of opinion among Islamic jurists regarding the permissibility of these practices; some uphold their legality, while others assert their prohibition. This research, conducted through a descriptive-analytical approach, yields the following conclusions: Regarding the instances of emerging cosmetics, outside of cases of necessity, these practices involve the execution of haram (forbidden) prerequisites or the omission of wajib (obligatory) acts, and they may also entail negative effects and harm to the body. Additionally, they can be viewed as manifestations of ostentation and self-display within society. Through the clarification of the relevant criteria and the derivation of legal principles, it can be inferred that these practices are, by extension, prohibited. The arguments presented in favor of permissibility appear insufficient to counter the evidence supporting prohibition, thus rendering the reasoning for permissibility incomplete.
کلیدواژهها [English]
قرآن کریم