نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی مقطع دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی ، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران
2 استادیار گروه ادیان و عرفان اسلامی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجهگیری
با توجه به مطالبی که به آنها اشاره شد، فقه حکومتی یکی از ابزارها و روشهای اجتهاد و ادارهی جامعهی اسلامی است. این دانش در حکومت اسلامی به عنوان ابزاری است که بتواند آنچه به صلاح جامعهی اسلامی است در اختیار حکومت قرار دهد. لهذا باید فقیهانی در این عرضه ورود کرده و در این خصوص به اجتهاد برسند. به نظر میرسد حکومت اسلامی باید کارگروه فقه حکومتی را ایجاد کرده و با دخالت رهبری و مجلس خبرگان از میان کسانی که در فقه حکومتی در اجتهاد رسیدند عدهای که آگاه به زمانه و دلسوز امت اسلامی هستند را انتخاب کرده و به مشاوره با حکومت بپردازند. در هر حال کارکرد فقه حکومتی از گستردگی فراوانی برخوردار است و این قابلیت را دارد که در عرصههای مختلف اجتماع اسلامی ورود پیدا نماید.
از جملهی این موارد، دانشهای نوپیدا است که فقه حکومتی باید در بسط و اعتلای آنها و ایجاد کرسی درس خارج فقه به تبیین آن و نیاز فقه به آنها بپردازند. وقوف و تسلط به این نوع از دانشها قابلیتهای مختلفی را برای جامعه اسلامی و حکومت آن ایجاد مینماید. از جمله موضوع دفاع از سرزمین اسلامی از تهدیدهایی که در این زمینه وجود دارد. بر امت اسلامی واجب شرعی و عقلی است که این نوع از دانشها را آموخته و برای حفظ نظام اسلامی و کمک به محرومین و مستضعفین جهان از آن استفاده نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Shi'a jurisprudence, as a valuable legacy of past jurists, seeks to derive the duties of the morally responsible agent (fi'l al-mukallaf), their execution, and their supervision based on the data of subsidiary religious evidence (al-adillah al-sharʿiyyah al-farʿiyyah), aiming to elucidate overarching and absolute rulings (al-aḥkām al-muṭlaqah). The Noble Prophet and the Infallible Imams (peace be upon them all), during their respective periods of messengership and imamate, articulated these primary and subsidiary rulings, guiding the Muslim community. However, over time and following the occultation of the Awaited Imam (may our souls be his ransom), the challenge of discerning the intent of God, the Blessed and Exalted, arose. This very challenge led Shi'a jurists to engage in ijtihād, striving to deduce divine rulings from the religious evidence. One such contemporary challenge is "State Fiqh" (Fiqh al-Ḥukūmah) and the utilization of emerging sciences. These include fields like computing, artificial intelligence, nanotechnology, quantum physics, and nuclear energy, which have no precedent in the traditional religious evidence, and whose application was not explicitly detailed in the statements of the Infallibles (upon whom be peace). This theoretical research, compiled using data from Islamic jurisprudence and law through an evaluative method, concludes that the Islamic State, for the defense, preservation, and protection of itself and God's believers, must not only empower itself through various sciences but also actively engage in the discovery and dissemination of new knowledge. The discovery of new technologies and the advancement of such knowledge ahead of other nations is an undeniable obligation and a matter pleasing to the God.
کلیدواژهها [English]