تحلیل شرط امکان تمتع از همسر در تحقق احصان زوجه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران

10.22091/rcjl.2025.12574.1166

چکیده

یکی از شرایط تحقق احصان که موجب تشدید حد زنا می‌شود امکان دسترسی شخص به همسرش می‌باشد به‌گونه‌ای که بتواند نیاز جنسی‌اش را برطرف سازد. فقها پیرامون وضعیت شرط مزبور در احصان زوجه اتفاق‌نظر ندارند. برخی معتقدند این شرط نسبت به زوجین به صورت یکسان اعتبار می‌شود، بنابراین زوجه نیز در صورتی واجد احصان تشخیص می‌شود که هر زمان بخواهد امکان نزدیکی جنسی با شوهرش را داشته باشد. در مقابل برخی معتقدند با توجه به این‌که چنین تکلیفی برای زوج وجود ندارد، احصان در زوجه به همین شکل محقق می‌شود که هر زمان مرد اراده‌ی نزدیکی با همسرش را نماید وی آمادگی آن را داشته باشد. موضع اخیر در ماده 226 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 پذیرفته شده است. نتایج تحقیق حاضر که به روش توصیفی تحلیلی سامان یافته نشان می‌دهد که نظریه برابری شرط امکان تمتع از همسر در خصوص زوج و زوجه از پشتوانه محکم‌تری برخوردار است و روایات ناظر بر احصان مقتضی چنین استظهاری هستند. از طرف دیگر دلایلی نظیر تحدید حق زوجه به نزدیکی در هر چهار ماه یک مرتبه، احادیث ناظر بر احصان مطلقه رجعیه و ضرورت صیانت از کیان خانواده هیچ‌کدام توانایی تخدیش در نظریه مختار را ندارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the condition of the possibility of sexual intercourse with the spouse in order to fulfill the wife's Chastity (Ehsan)

نویسنده [English]

  • Ruhollah Akrami
Associate Professor of Criminal Rights and Criminology, Faculty of Law, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]

One of the conditions for the fulfillment of Ehsan, which increases the punishment for adultery, is the possibility of a person having access to his wife in such a way that he can satisfy his sexual needs. The jurists do not agree on the status of this condition in the Ehsan of the wife. Some believe that this condition is equally valid for the husband and wife, so the wife is also considered Muhsan if she can have sexual intercourse with her husband whenever she wants. On the other hand, some believe that since there is no such obligation for the husband, Ehsan is achieved in the wife in such a way that whenever a man has the will to have intercourse with his wife, she is ready for it. The recent view has been accepted in Article 226 of the Islamic Penal Code adopted in 2013. The results of the present study, which has been done by descriptive-analytical method, show that the theory of equality between husband and wife around the condition of the possibility of enjoying the spouse has a stronger basis, and the narrations related to Ehsan imply such an understanding. In addition, reasons such as the restriction of the wife's right to intercourse once every four months, the hadiths concerning The divorced woman who the man can take back to, and the necessity of protect the family unit, none of which have the ability to undermine the chosen theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ehsan, the wife'
  • s Chastity (Ehsan), The condition of the possibility of sexual intercourse with the spouse, adultery punishable by stoning, adultery
  • تاریخ دریافت: 25 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 03 اردیبهشت 1404