نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکذه الهیات دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
با افزایش بهکارگیری رایانه در تمام عرصههای زندگی و همچنین سهولت استفاده از آن و گسترش شبکه جهانی اینترنت، عملیاتها و افعال ناهنجار و مخالف با موازین شرعی و دینی در فضای مجازی میتواند در هر نقطهای از دنیا به وقوع بپیوندد. یکی از مهمترین عملیاتها و افعال مجازی مخالف با شرع، غصب دادههای الکترونیکی در فضای مجازی است. نگارنده در این تحقیق که به روش تحلیلی توصیفی و با شیوه کتابخانهای انجام شده است به این نتیجه رسیده است که حکم تکلیفی این نوع از غصب با توجه به ادلهای همچون دلیل عقل، بنای عقلا و اطلاق آیات و روایات وارد شده در زمینه غصب، حرمت است. نیز با استناد به اطلاق ادلهای چون قاعده احترام، قاعده اتلاف و قاعده علی الید میتوان حکم وضعی ضمان عین دادهها و منفعت آن را در حق غاصب در فضای مجازی اثبات نمود. در این مقام نمیتوان با توجه به وجود قدر متیقن و یا با استناد به انصراف و یا تبادر مال در آیات و روایات به اموال ملموس و فیزیکی مانع از تمسک به اطلاق شد، چرا که قدر متیقن خارجی است و در مقام تخاطب نیست. انصراف نیز از آنجایی که منشأ آن کثرت استعمال نیست، مانع از تمسک به اطلاق نمیشود. استناد به تبادر نیز مورد مناقشات متعددی قرار گرفته است، از جمله اینکه با شمردن تبادر به عنوان علامت حقیقت، نمیتوان معنای غیر متبادر را به عنوان معنای مجازی آن واژه دانست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
The increasing use of computers in all spheres of life, coupled with their ease of use and the expansion of the global internet network, has enabled the occurrence of deviant acts contrary to religious and Sharīʿah principles in cyberspace from any location in the world. One of the most significant virtual acts contravening the Sharīʿah is the usurpation (ghaṣb) of electronic data in cyberspace. Through a descriptive-analytical and library-based research method, this study concludes that the prescriptive ruling (al-ḥukm al-taklīfī) for this form of usurpation is prohibition (ḥurmah), based on evidence such as rational proof (dalīl al-ʿaql), the practice of reasonable people (bināʾ al-ʿuqalāʾ), and the general applicability (iṭlāq) of Qur'anic verses and narrations concerning usurpation. Furthermore, by relying on the general applicability of fiqhi principles such as the "Rule of Respect" (Qāʿidat al-Iḥtirām), the "Rule of Causing Loss/Destruction" (Qāʿidat al-Itlāf), and the "Rule of [Liability on the] Possessor" (Qāʿidat ʿAlā al-Yad), the consequential ruling (al-ḥukm al-waḍʿī) of legal liability (ḍamān) for both the usurped data itself and its usufruct can be established against the usurper in cyberspace. In this context, one cannot preclude reliance on the general applicability of these texts by invoking the concept of the "assured instance" (qadr al-muṭayaqqin), or by claiming that the term "property" (māl) in the verses and narrations contextually refers (inṣirāf, tabādur) only to tangible, physical assets. This is because the "assured instance" is extrinsic (khārijī) and not relevant in the context of address (takhaṭub). The argument of contextual shift (inṣirāf) also fails to block general applicability, as its basis is not prevalent usage. Relying on immediate connotation (tabādur) is likewise subject to numerous critiques, including the argument that even if tabādur is considered an indicator of a word's primary meaning, a non-immediate meaning cannot thereby be automatically deemed figurative (majāzī).
کلیدواژهها [English]