امکان سنجی مجازات‌های عبادی در سپهر سیاست جنایی اسلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدیر گروه حقوق جزا دانشگاه قم

10.22091/rcjl.2025.12086.1117

چکیده

سیاست جنایی در بردارنده پاسخهای کیفری و غیر کیفری به جرم است. در سیاست جنایی اسلام، پاسخهایی وجود دارند که تفاوت عمده آنها با دیگر پاسخها در این است که در انجام آنها، قصد قربت لازم است . مصداق بارز و منحصر به فرد معین شده این پاسخها، کفارات است. با این وجود ، این نوع پاسخها پاسخهایی فردی است که بزهکار ملزم به انجام آنهاست .حال آیا حکومت اسلامی می تواند از پاسخهایی که در انجام آنها قصد قربت لازم است به عنوان کیفرهای تعزیری در پاسخدهی به جرم بهره گیرد؟ مقاله حاضر می‌کوشد با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع فقهی ، امکان استفاده از این نوع پاسخها را با عنوان مجازاتهای عبادی در سپهر سیاست جنایی اسلام مورد بحث قرار دهد. یافته ها حاکی از آن است که با وجود دلایلی همچون ضرورت دارابودن قصد قربت در عبادت و عدم امکان احراز و سنجش آن در اینگونه مجازاتها ، پرورش و ترویج روحیه تظاهر و نفاق ، عدم جواز استفاده ابزاری از دین، که نافی جواز استفاده از این مجازاتهاست می توان از ادله دیگری در جواز استفاده از آنها بهره برد ، ادله ای همچون الگو گیری از کفارات ، کارآمدی و اثر بخشی بیشتر اینگونه جرایم به ویژه اثر اصلاحی و تربیتی آنها و .. . با ارزیابی ادله یاد شده و ماهیت اینگونه پاسخها می توان این نظریه را ارایه کرد که در صورت رضایت بزهکارو تناسب این پاسخها با جرم امکان استفاده از آنها به عنوان یک مجازات تکمیلی وجود دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Feasibility study of Worshipful punishments in the sphere of Islamic criminal policy

چکیده [English]

Criminal policy includes criminal and non-criminal responses to crime. In Islamic criminal policy, there are responses that differ significantly from other responses in that they require the intention of approaching God. The clear and unique example of these responses is expiation.However, these types of responses are individual responses that the offender is required to carry out. Now, can the Islamic government use responses that require the intention of proximity as Ta'ziri punishments in response to crime? The present article attempts to discuss the possibility of using these types of responses as religious punishments in the sphere of Islamic criminal policy, using a descriptive-analytical method and using jurisprudential sources. The findings indicate that despite reasons such as the necessity of having the intention of nearness in worship and the impossibility of ascertaining and measuring it in such punishments, the cultivation and promotion of the spirit of show and hypocrisy, and the impermissibility of using religion as a tool, which negate the permissibility of using these punishments, other evidence can be used to justify their use. Evidence such as taking a model from atonements, the greater efficiency and effectiveness of such crimes, especially their corrective and educational effect, etc. By evaluating the aforementioned evidence and the nature of such responses, it is possible to present the theory that if the offender consents and these responses are proportionate to the crime, it is possible to use them as a supplementary punishment

کلیدواژه‌ها [English]

  • Worshipful punishment expiation
  • obligation to religious duties
  • criminal policy of Islam