تحلیل فقهی - حقوقی نظریه تخییر امام در رسیدگی به جرائم حدی غیرمسلمانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دوره دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

2 دانشیار، گروه حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

10.22091/rcjl.2025.12770.1187

چکیده

حقوق کیفری اسلام باتوجه‌به ماهیت جهان‌شمول آن، با پرسش‌هایی درباره نحوه تعامل با جرائم غیرمسلمانان مواجه است؛ از جمله اینکه آیا جرائم حدی غیرمسلمانان مانند مسلمانان رسیدگی می‌شود یا الگوی خاصی دارد؟ این مسئله به‌ویژه در پرتو تعارض‌های احتمالی با اصول حقوقی معاصر نیازمند بررسی دقیق فقهی است. پژوهش حاضر باهدف تحلیل نظریه تخییر امام به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های فقهی این مسئله، به روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد فقهی - اجتهادی انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که حاکم اسلامی اختیار دارد در جرایم حدی غیرمسلمانان، یا بر طبق شریعت اسلام به جرم آن‌ها رسیدگی کند یا آن‌ها را به محاکم خود تحویل دهد تا بر طبق شریعت خود مجازات شوند. ادله این نظریه شامل آیه ۴۲ سوره مائده، روایات، اجماع و مقتضای عقد ذمه است. قلمرو این نظریه شامل تمام جرائم حدی می‌شود و اختصاص به حد خاصی ندارد، اما تنها در مورد اهل ذمه و مستأمنین جریان می‌یابد و در صورت ارتکاب علنی جرم، اجرای حدود اسلامی الزامی است. این نظریه در تطبیق با اصول حقوقی معاصر مانند اصل حاکمیت قانون، برابری افراد در برابر قانون، یکسان‌سازی قوانین و فرایندهای دادرسی با چالش‌های ظاهری مواجه است. در نظام حقوقی ایران، باوجود محدودیت‌های قانونی، اصل ۱۶۷ قانون اساسی امکان بهره‌گیری از این نظریه را فراهم می‌کند. برای کارآمدی بیشتر، پیشنهاد می‌شود قوانین ویژه تصویب یا نهادهای تخصصی تشکیل شود. نظریه تخییر امام می‌تواند به‌عنوان الگویی برای تعامل حکومت اسلامی با غیرمسلمانان و نحوه مواجه با جرائم در جوامع چندفرهنگی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Jurisprudential and Legal Study of the Imam’s Takhyir (Option) Doctrine in the Trial of Non-Muslims’ Hudud Offenses

نویسندگان [English]

  • seyedmobin Sajed 1
  • mohammadjavad Fathi 2
1 PhD Student in Criminal Law and Criminology, Faculty of Law, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
2 Associate Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran.
چکیده [English]

Given its universal nature, Islamic criminal law faces questions about how to deal with non-Muslim crimes, including whether non-Muslim hadith crimes are handled in the same way as Muslims or whether they have a specific pattern? This issue requires careful jurisprudential examination, especially in light of possible conflicts with contemporary legal principles. The present study, with the aim of analyzing the theory of Imam selection as one of the jurisprudential solutions to this issue, has been conducted using a descriptive-analytical method and a jurisprudential-ijtihad approach. The findings show that the Islamic ruler has the authority to deal with non-Muslim hadith crimes according to Islamic law or to hand them over to his courts to be punished according to his law. The evidence for this theory includes verse 42 of Surah Al-Ma'idah, narrations, consensus, and the requirements of the dhimmi contract. The scope of this theory includes all hadd crimes and is not limited to a specific hadd, but it applies only to those who are obligated and protected, and in the event of a crime being committed openly, the implementation of Islamic hadd is mandatory. This theory faces apparent challenges in adapting to contemporary legal principles such as the principle of the rule of law, equality of individuals before the law, and the unification of laws and judicial processes. In the Iranian legal system, despite legal restrictions, Article 167 of the Constitution allows the use of this theory. For greater efficiency, it is suggested that special laws be passed or specialized institutions be formed. The theory of choosing the Imam can serve as a model for the Islamic government's interaction with non-Muslims and how to deal with crimes in multicultural societies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hudūd Crimes of Non-Muslims, Judicial Discretion of the Ruler, Adjudication of Non-Muslims'
  • Cases, Criminal Law Provisions for Non-Muslims, Implementation Challenges of the Ruler'
  • s Judicial Authority