نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو دوره دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2 دانشیار، گروه حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجهگیری
این پژوهش با بررسی نظریه تخییر امام در مواجهه با جرائم حدی غیرمسلمانان، به تحلیل ادله فقهی و تعیین قلمرو اجرایی این نظریه پرداخت. یافتهها نشان میدهد که این نظریه ریشه در اجماع فقها، آیه ۴۲ سوره مائده و روایات معتبر دارد و حاکم اسلامی را در رسیدگی به جرائم غیرمسلمانان بین اجرای حدود اسلامی یا ارجاع به محاکم دینی آنان مخیر میداند. قلمرو این نظریه تمام دعاوی مطرح شده نزد حاکم اسلامی را در برمیگیرد، همچنین این نظریه فقط شامل اهل ذمه و مستأمنین بوده و در موارد ارتکاب علنی جرم، اجرای حدود اسلامی الزامی است.
نظریه تخییر بهعنوان یک نظریه فقهی-حقوقی، با چالشهای متعددی در تطبیق با اصول حقوقی معاصر مواجه است. این چالشها عمدتاً ناشی از تعارض ظاهری این نظریه با اصول بنیادین حقوقی مانند حاکمیت قانون، برابری افراد در برابر قانون، یکسانسازی قوانین و فرایندهای قضائی است. در نظام حقوقی ایران که مبتنی بر فقه شیعه است، اگرچه قوانین موضوعه اختیارات قضات را محدود کردهاند، اما اصول قانون اساسی بهویژه اصل ۴ و ۱۶۷، امکان بهرهگیری از ظرفیتهای این نظریه را فراهم میسازند. تحلیل این چالشها نشان میدهد که نظریه تخییر نهتنها نافی اصول حقوقی نیست، بلکه در چارچوب نظام حقوقی اسلام میتواند بهعنوان مکانیسمی انعطافپذیر برای تحقق عدالت قضائی عمل کند. بااینحال، اجرای موفقیتآمیز این نظریه مستلزم تدوین قوانین خاص، ایجاد نهادهای تخصصی و تعیین ضوابط دقیق برای جلوگیری از سوءاستفاده و تضمین حقوق تمام شهروندان است؛ همچنین این پژوهش اهمیت تعامل حکومت اسلامی با غیرمسلمانان در چارچوب قوانین اسلامی را برجسته میکند و نشان میدهد که نظریه تخییر امام میتواند بهعنوان الگویی برای مدیریت جرایم حدی در جوامع چندفرهنگی موردتوجه قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Given its universalist nature, Islamic criminal law faces complex questions regarding its interaction with the crimes committed by non-Muslims. A central inquiry is whether the ḥudūd (Fixed Punishment) crimes of non-Muslims are adjudicated identically to those of Muslims, or if a distinct paradigm exists. This issue necessitates precise fiqhi examination, particularly in light of its potential conflicts with contemporary legal principles. Employing a descriptive-analytical method within a fiqhi-ijtihādī (juristic-inferencial) framework, this study analyzes the theory of the Imam's Discretionary Authority (Naẓarīyah al-Takh-yīr al-Imām) as a proposed juristic solution. The findings indicate that the Islamic ruler is vested with the authority, in cases of ḥudūd crimes involving non-Muslims, to either adjudicate the crime according to Islamic law (Shari'a) or to refer the offenders to their own communal courts to be punished according to their religious law. The evidence (adilla) for this theory is derived from Verse 42 of Surah al-Mā'idah, relevant narrations (riwāyāt), scholarly consensus (ijmāʿ), and the inherent stipulations of the pact of protection (ʿaqd al-dhimmah). The scope of this theory encompasses all ḥudūd crimes without restriction to a specific penalty. However, it is applicable only to Ahl al-Dhimmah (protected non-Muslim citizens) and Mustā'minūn (temporary residents under safe conduct). If the crime is committed publicly, the implementation of the Islamic ḥudūd becomes mandatory. In its application, the theory encounters apparent challenges when measured against contemporary legal principles, such as the rule of law, the equality of individuals before the law, and the standardization of legal codes and judicial procedures. Within the Iranian legal system, despite certain statutory limitations, Article 167 of the Iranian Constitution provides a potential avenue for the application of this theory. To enhance its efficacy, the study proposes the enactment of specific legislation or the establishment of specialized judicial bodies. The theory of the Imam's Discretionary Authority can serve as a model for the interaction of an Islamic State with its non-Muslim citizens and for addressing criminality within multicultural societies.
کلیدواژهها [English]