حکم فقهی "بازنمایی معصومان در سینما" با تأکید بر اوصاف باطنی آنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مترجمی، مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.

10.22091/rcjl.2025.13916.1262

چکیده

سینمای مذهبی یکی از قالب‌های پرتأثیر هنری است که می‌تواند مفاهیم مذهبی را در باور مخاطب بنشاند. توفیق جهانی محصولی مانند "محمد رسول الله" و ماندگاری آن در خاطره‌ها، تجربه موفقی بود که سینماگران را به تکرار این تجربه مشتاق کرده است. بازنمایی چهره معصومان در سینما یکی از چالشهایی است که سینمای مذهبی، بویژه سینمای متشرّع‌ ایران، با آن مواجه شده است. اموری مانند خطر هتک مقام معصوم، إضلال مؤمنین و ... موانعی بوده که تا کنون درباره این موضوع بدان اندیشیده شده و آثار مکتوبی نیز به منصه ظهور رسیده است. این تحقیق، اما، در صدد است این مسأله را با تمرکز بر موضوع‌ شناسی فقهی پی‌بگیرد. برای موضوع‌ شناسی، از یک سو "اوصاف باطنی معصومان" مورد توجه قرار گرفته و نُمودهای ظاهری آن مشخص شد و از سوی دیگر ماهیت بازنمایی مورد مطالعه قرار گرفت. بدین منظور، با گردآوری کتابخانه‌ای اطلاعات و تحلیل اجتهادی آنها، ابتدا وصف «مخلَص» و «مسدّد» بودن به عنوان دو وصف باطنی معصوم بررسی شد آن‌گاه با تحلیل ماهیت بازنمایی، این نتیجه به دست آمد که بازنمایی معصوم در سینما مشمول ادله نقلی "حرمت تحریف کلام" و نیز ادله نقلی "حرمت کتمان بینات" شده و از نظر فقهی حرام است مگر آن‌که از طریق فاصله‌گذاری مانع از عینیت یافتن بازیگر با نقش شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The jurisprudential ruling on 'the representation of the infallibles in cinema' with an emphasis on their inner attributes.

نویسنده [English]

  • محمد عشایری منفرد
Associate Professor of Translation, Institute of Languages, Literature and Cultural Studies, Al-Mustafa International University, Qom, Iran.
چکیده [English]

Religious cinema is one of the most influential forms of art that can put religious concepts in the belief of the audience. The global success of a product like "Mohammad Rasulullah" and its permanence in the memories was a successful experience that has made filmmakers eager to repeat this experience. The representation of the faces of the innocents in cinema is one of the challenges that religious cinema has faced. Matters such as the danger of insulting the infallible position, misleading the believers, etc. There have been obstacles that have been thought about so far. This research, however, intends to pursue this issue from the approach of jurisprudential subjectivity by focusing on the outward manifestations of the esoteric attributes of the infallibles and analyzing the nature of representation. For this purpose, by collecting a library of information and analyzing their ijtihad, first, the description of being "sincere" and "obedient" as the two esoteric descriptions of the infallible was examined, and then, by analyzing the nature of representation, it was concluded that the representation of the infallible in cinema is subject to the narrated evidence of "the prohibition of distortion of speech" as well as the narrated evidence of "the prohibition of concealing evidence" and is forbidden from a jurisprudential point of view, unless it prevents the actor from becoming objective with the role through distancing..

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innocent
  • being mukhlass
  • being musaddad
  • representation
  • cinema
  • jurisprudence of art