«درآمدزایی از بازی‌های دیجیتال با تأکید بر بازی‌های Play-to-Earn در پرتو فقه امامیه و حقوق ایران»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی-مشهد مقدس

2 استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی-استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان

3 دانشجوی دکتری دانشگاه رضوی-مشهد مقدس

10.22091/rcjl.2025.13948.1263

چکیده

با گسترش روزافزون فناوری‌های دیجیتال، بازی‌های رایانه‌ای از سرگرمی صرف به بستری نوین برای کسب درآمد تبدیل شده‌اند. در این میان، بازی‌های مبتنی بر مدل Play-to-Earn (بازی برای کسب درآمد)، جایگاه خاصی یافته‌اند؛ چرا که کاربران با صرف زمان، مهارت یا مشارکت، دارایی‌هایی دیجیتال به دست می‌آورند که قابلیت مبادله یا فروش در بازارهای واقعی را دارند. این تحول، پرسش‌های اساسی فقهی و حقوقی را برانگیخته است؛ از جمله اینکه آیا این دارایی‌ها از منظر فقهی دارای مالیت‌اند؟ آیا درآمد ناشی از آن‌ها مشروع است؟ و آیا ساختار این بازی‌ها در برخی موارد مشمول عناوین قمار یا معاملات باطل می‌شود یا نه؟

این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی، ابتدا به بررسی چیستی بازی‌های Play-to-Earn، انواع دارایی‌های دیجیتال، و جایگاه حقوقی آن‌ها در نظام‌های بین‌المللی می‌پردازد، سپس از منظر فقه امامیه، به بررسی معیارهای مالیت، قابلیت تملک، مشروعیت تبادل و انتفاع از آیتم‌های درون‌بازی پرداخته، همچنین مفهوم قمار، تمایز میان بازی‌های مبتنی بر مهارت و شانس، و جایگاه آن در ساختار بازی‌های درآمدزا را تحلیل می‌نماید.

مقاله با تحلیل تطبیقی دیدگاه نهایی نویسندگان درباره مشروعیت شرعی و قانونی این نوع درآمدزایی را ارائه می‌کنند. نهایتاً با تأکید بر ضرورت تنظیم‌گری هوشمندانه و اجتناب از افراط یا تفریط در مواجهه با پدیده‌های نوظهور دیجیتالی، پیشنهادهایی کاربردی برای قانون‌گذاران، فقها و پژوهشگران آینده ارائه می‌شود تا بتوان از ظرفیت‌های این صنعت نوپا در چارچوب فقه و قانون بهره برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

"Generating revenue from digital games with an emphasis on Play-to-Earn games in the light of Imamiyyah jurisprudence and Iranian law"

نویسندگان [English]

  • جعفر زنگنه شهرکی 1
  • حق پناه حق پناه 2
  • علی آقایی میبدی 3
1 استادیار گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی-مشهد مقدس
2 استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی-استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان
3 دانشجوی دکتری دانشگاه رضوی-مشهد مقدس
چکیده [English]

With the increasing spread of digital technologies, computer games have transformed from mere entertainment into a new platform for earning money. Among them, games based on the Play-to-Earn model have gained a special place; because by spending time, skill or participation, users acquire digital assets that can be exchanged or sold in real markets. This development has raised fundamental jurisprudential and legal questions; including whether these assets have value from a jurisprudential perspective? Is the income derived from them legitimate? And whether the structure of these games is subject to the titles of gambling or void transactions in some cases or not?

This research, with a descriptive-analytical approach, first examines the nature of Play-to-Earn games, types of digital assets, and their legal status in international systems. Then, from the perspective of Imamiyyah jurisprudence, it examines the criteria of ownership, ability to acquire, legitimacy of exchange, and benefit from in-game items. It also analyzes the concept of gambling, the distinction between games based on skill and chance, and its position in the structure of income-generating games. The article presents the authors' final view on the religious and legal legitimacy of this type of income-generating activity through comparative analysis. Finally, by emphasizing the need for intelligent regulation and avoiding excess or redundancy in dealing with emerging digital phenomena, practical suggestions are presented for future legislators, jurists, and researchers so that the potential of this emerging industry can be utilized within the framework of jurisprudence and law.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Revenue-generating digital games
  • Imami jurisprudence
  • digital asset taxation
  • electronic gambling
  • legal regulation of games