نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته سطح 4 و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم، قم ، ایران
2 دانشآموخته سطح 4 حوزه علمیه قم، قم، ایران.
3 استادیار گروه آموزش الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران ایران
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجهگیری
مطابق تبصره ذیل ماده ۳۳۶ ق.م ایران، زوجه مستحق اجرتالمثل کارهایی است که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرتالمثل باشد و به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد. با اینحال، بعد از فوت زوجه، وراث وی نمیتوانند علیه زوج، طرح دعوا کرده و خواهان اجرتالمثل ایام زوجیت زوجهی متوفی شوند. این نتیجه نه بهخاطر تفاوت مطالبه حق در زمان حیات و بعد از وفات افراد و عدم انتقال حق به وراث، بلکه مستند به ادلهای خاص حاصل شد.
هرچند برای مشروعیت مطالبه اجرتالمثل توسط وراث، ادلهای همچون قاعده احترام، اصل عدم تبرع و استحقاق مطالبه حقوق در زمان حیات و بعد از آن و همچنین تعمیم استحقاق مطالبه اجرتالمثل به غیر طلاق در رویه قضایی ارائه شد، با بررسی و تحلیل دلالت آنها مشخص شد این ادله مختص طرح دعوی توسط خود زوجهاند. اناطهی ضمانِ ناشی از احترام عمل به درخواستِ زوج از زوجه یا اذن وی، تفاوت کیان خانواده و روابط زنوشوهری با روابط افراد عادی در قراردادهای کار و اجاره در امکان خروج تخصصی موضوع مدنظر از اصل عدم تبرع بهویژه تعارض آن با ظاهر حال زندگی خانوادههای ایرانی و اختصاص همسانی حیات و مرگ در مطالبه حقوق به مطالبه توسط خود صاحب حق، این ادله را ناتمام نشان داد. ازاینرو، دلیل قابل استناد برای مشروعیت مطالبه اجرتالمثل زوجیت توسط وراث زوجه متوفی یافت نشد.
در مقابل، برای رد استحقاق چنین مطالبهای، ادله متعددی ارائه شد که رکن اصلی این ادله، بازبینی در شرایط استحقاق مطالبه اجرتالمثل ایام زوجیت است که این شرایط با طرح دعوا توسط وراث قابل احراز نیست. گذشته از استناد به مفهوم اشتراط استحقاق اجرت به طلاق، ادلهای همچون قاعده غلبه و تقدم ظاهر بر اصل نیز عدم مشروعیت چنین مطالبهای را مسجل کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Pursuant to the Note under Article 336 of the Iranian Civil Code, a wife is entitled to compensation for domestic labor (ujrat al-mithl) for tasks she performed at her husband's behest, which she was not religiously obligated to perform, and for which custom recognizes a wage, provided she did not perform them with the intent of gratuitous service. A subsequent legal question arises when, following the wife's death, her heirs seek to claim this compensation for the labor performed during the deceased's marital life. This article's primary research question is the fiqhi legitimacy of such a claim by the wife's heirs. Utilizing a library-based methodology and adopting a descriptive-analytical approach, this study concludes that no valid fiqhi evidence supports the legitimacy of the heirs' claim for this specific compensation. While, in principle, a claim to a right is transferable to heirs upon death, the foundational premise of the right itself is rejected in the case at hand. Juridical principles such as the "Rule of Respect" (Qāʿidat al-Iḥtirām) and the "Presumption of Non-Gratuitousness" (Aṣl al-ʿAdam al-Tabarruʿ) are only applicable when the claim is made by the original right-holder herself, not by her heirs. Conversely, to refute the legitimacy of the heirs' claim, a re-examination of the conditions for entitlement - such as the husband's direct instruction or permission for the labor - proves decisive. These conditions cannot be substantiated when the claim is initiated by the heirs. Further jurisprudential evidence, including the "Rule of Preponderance" (Qāʿidat al-Ghalaba) and the "Primacy of Appearances over the Original Principle" (Taqdim al-Ẓāhir ʿalā al-Aṣl), is advanced to support the illegitimacy of the claim, as detailed in the main text. Beyond providing a fiqhi answer to the primary question, this article aims to offer a specific interpretation of the Note under Article 336 of the Iranian Civil Code to facilitate consistent judicial rulings and preserve legal uniformity.
کلیدواژهها [English]