استفاده از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در آموزش عملی احکام فقهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه معارف، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.

10.22091/rcjl.2025.11672.1086

چکیده

آموزش عملی احکام فقهی با چالش‌های متعددی از جمله محدودیت‌های زمانی، مکانی و منابع آموزشی مواجه است. این پژوهش به بررسی پتانسیل استفاده از فناوری‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در ارتقای کیفیت آموزش عملی احکام فقهی می‌پردازد. هدف اصلی، تحلیل امکانات و چالش‌های بکارگیری این فناوری‌ها در حوزه آموزش فقه و ارائه راهکارهایی برای بهره‌گیری مؤثر از آنها است. این مطالعه با استفاده از روش تحقیق کتابخانه‌ای و تحلیلی انجام شده است. منابع مورد استفاده شامل کتب، مقالات علمی، و گزارش‌های پژوهشی در حوزه‌های فناوری آموزشی، AR و VR، و آموزش دینی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که AR و VR پتانسیل قابل توجهی برای ایجاد تحول در آموزش عملی احکام فقهی دارند. این فناوری‌ها می‌توانند با ایجاد محیط‌های شبیه‌سازی شده، ارائه تجارب تعاملی، و فراهم کردن امکان تمرین در فضاهای مجازی، درک و یادگیری فراگیران را بهبود بخشند. همچنین، استفاده از این فناوری‌ها می‌تواند به افزایش انگیزه و مشارکت فعال دانشجویان کمک کند. با این حال، چالش‌هایی نظیر نیاز به زیرساخت‌های فنی، آموزش مدرسان، و تطبیق محتوای آموزشی با این فناوری‌ها نیز شناسایی شده است. این پژوهش با ارائه راهکارهایی برای پیاده‌سازی موفق AR و VR در آموزش فقه، زمینه را برای مطالعات تجربی آینده در این حوزه فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Use of Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) in Practical Education of Islamic Jurisprudence (Fiqh)

نویسنده [English]

  • Alimohammad Heydarsarlak
Department of Islamic Studies, Faculty of Medicine, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
چکیده [English]

Practical education of Islamic jurisprudence (fiqh) faces numerous challenges, including limitations in time, space, and educational resources. This research examines the potential of using Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) technologies to enhance the quality of practical education in Islamic jurisprudence. The main objective is to analyze the possibilities and challenges of implementing these technologies in the field of fiqh education and to provide strategies for their effective utilization. This study was conducted using library research and analytical methods. The sources used include books, scientific articles, and research reports in the fields of educational technology, AR and VR, and religious education. The research findings indicate that AR and VR have significant potential to revolutionize the practical education of Islamic jurisprudence. These technologies can improve learners’ understanding and learning by creating simulated environments, providing interactive experiences, and enabling practice in virtual spaces. Additionally, the use of these technologies can help increase student motivation and active participation. However, challenges such as the need for technical infrastructure, teacher training, and adapting educational content to these technologies have also been identified. This research, by providing strategies for the successful implementation of AR and VR in fiqh education, paves the way for future empirical studies in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic law education
  • fiqh rulings
  • augmented reality
  • virtual reality