اعتبار سنجی فقهی حقوقی نظریه ضمان ترتیبی جانی و بیت المال در جنایت کمتر از نفس در فرض عدم دسترسی به جانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

موسسه عالی فقه و علوم اسلامی

10.22091/rcjl.2025.12018.1114

چکیده

بی‌گمان مسئول پرداخت دیه در جنایت کمتر از نفس در فرض عدم دسترسی به جانی، مسأله ای مهم و کاربردی و جزء مباحث چالشی در حوزه فقه و حقوق است. این پژوهش بر آن است تا میزان اعتبار نظریه ضمان ترتیبی جانی و سپس بیت المال را در جنایت کمتر از نفس در فرض عدم دسترسی به جانی که توسط قانونگذار جمهوری اسلامی در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در مواد 435، 474 و 475 پذیرفته شده در چارچوب دانش فقه اسلامی، با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای و با روش تحلیلی اجتهادی مورد کاوش قرار دهد. مشکل موجود این است که با وجود اینکه در بین فقیهان چندین نظریه وجود دارد، اما نظریه قانونگذار منطبق بر هیچ یک از آنها نمی‌باشد؛ لذا بررسی مستند نظریه قانونگذار امری ضروری است. تنها دلیل این نظریه روایات می‌تواند باشد که در این جستار، به 6 روایت اشاره شد. هیچ یک از آنها دلالت بر یک قاعده کلی نسبت به محل بحث نداشت. بله در برخی موارد می‌توان نظریه مذکور را پذیرفت؛ مانند جنایت شخص نابینا، فرد ذمی فاقد عاقله، عروض جنون بعد از قتل. البته مورد اخیر از محل بحث که جنایات کمتر از نفس است، خارج است. شایان ذکر است، نوآوری نویسنده در مقاله حاضر، نخست توجه ویژه به روایات برای اثبات نظریه مذکور است که کمتر بدان پرداخته شده، و سپس نقد نظریه قانونگذار است، با بررسی صورت گرفته حاصل آمد که نظریه قانونگذار در محل بحث صحیح نمی‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Jurisprudential Validation of the Theory of Sequential Guarantee of the Criminal and the Public Treasury in a Crime Less Than the Life Under the Assumption of Lack of Access to the Criminal

نویسنده [English]

  • Yazdan Taherabadi
Higher Institute of Fiqh and Islamic Sciences
چکیده [English]

Undoubtedly, the person responsible for paying blood money in a crime less than life, assuming that the victim is not accessible, is an important and practical issue and one of the challenging issues in the field of jurisprudence and law. This research aims to explore the validity of the theory of collateral security for the victim and then the treasury in a crime less than life, assuming that the victim is not accessible, which was accepted by the legislator of the Islamic Republic in the Islamic Penal Code approved in 1392 in Articles 435, 474 and 475, within the framework of Islamic jurisprudence knowledge, by referring to library sources and using an ijtihad analytical method. The problem is that although there are several theories among jurists, the legislator's theory does not correspond to any of them; therefore, a documented examination of the legislator's theory is essential. The only reason for this theory of narrations can be that in this article, 6 narrations were mentioned. None of them indicated a general rule regarding the place of discussion. Yes, in some cases, the aforementioned theory can be accepted; such as the crime of a blind person, a dhimmi person lacking sane, and the appearance of madness after murder. Of course, the latter case is outside the scope of the discussion, which is that crimes are less than the soul. It is worth noting that the author's innovation in the present article is firstly to pay special attention to narrations to prove the aforementioned theory, which has been less addressed, and then to criticize the legislator's theory. After conducting an investigation, it was concluded that the legislator's theory is not correct in the context of the discussion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blood money
  • crime less than life
  • sane
  • treasury
  • lack of access to the deceased
  • escape
  • death